Dr. Shaykh Abid

not only ibn taimiyyah, 
imam as shafeyi, imam ahmad, imam al awza'i, imam ibn salah, ibn rajab all have concluded (after detailed discussion) that this night has fadha'il & it's ok to pray on this night.. 'we can't Single out ' can not stand as enough evidence, & it was not a logic for them..
LikeShow more reactions
Reply
4
May 9 at 6:58pm
Dr-Shaykh Abid and the prophet (peace be upon him) Did specify about lailatul Qadr sometimes!! 
it is narrated from Abdullah ibn Abbas that a man came to prophet (peace be upon him) and said: " O prophet of Allah, I am an ill old man for whom the night prayer is dif
ficult, so command me to observe a certain night in hope that Allah may grant me tawfeeq therein to laylatul Qadr. " 
He (peace be upon him) said: "Upon you is to observe the Seventh ( meaning 27 th of ramadhan) [Musnad Ahmad, sahih, quoted by salih al munajjid in his book at tawfeeq) 
and the companions tried to single out with their own opinion making oath saying wallahi this is the night etc.. not that they stopped praying other nights..
Now that's not the point, point is no matter which I follow or think to be correct, can I make mass tabdi on others and call everyone else innovators & jahannami?? like many do
LikeShow more reactions
Reply
3
May 9 at 7:15pm
Dr-Shaykh Abid শবে বরাতের 'বিদ'আত' নিয়ে বলতে গিয়ে ভাই দের কমন এপ্রোচ 'সারা বছর নামায না পড়ে এক রাত ইবাদাত করে জান্নাত পেতে চাস' টাইপ কথা। অথচ সারা বছর নামায না পড়া একটা আলাদা সমস্যা, ভাবটা এমন যে সারাবছর নামায পড়িস না আজকে কেন পড়বি? আজকেও পড়তে দিব না, ঘুমা। 
অথচ সা
রা বছর নামায না পড়ার সমস্যা আলাদাভাবে ডিল করা উচিত ছিল। 
অনেকেই সারাবছর নামায পড়ে না রমাযানে রেগুলার পড়ে, তো তাদের ক্ষেত্রে কি হবে? রমাযান তো স্পেসিফিক, এটা তো বিদ'আত না, 
শবে বরাত কে ভিলিফাই করতে বা শবে বরাতকেই নির্দিষ্ট করে বেনামাযিদের আক্রমণ করতে এইগুলো খোড়া যুক্তি।
হাদিস এর আলোচনা বাদ দিয়েই বলি, বহু সালাফ,,তাবে তাবেঈ, (ইমাম শাফেয়ি, ইমাম আহমাদ এর কওল এও) মধ্য শাবানের রাতের ফযীলতের কথা আছে, তো কেউ যদি সারাবছর নামাজ পড়ে আর এর রাতেও নফল পড়ে তার ক্ষেত্রে কি হুকুম? এরা তো এমন না যে সারাবছর নামায না পড়ে এদিন পড়ছে! আসলে
শবে বরাত নিয়ে বাড়াবাড়ি ছাড়াছাড়ি বা যে মতই সঠিক মানি, কিন্তু অন্য পক্ষকে গন হারে বিদ'আতি/ জাহান্নামি বলার অভ্যাস ত্যাগ করা উচিত। 
এক বিখ্যাত এ দেশের সালাফি আলেমের ফেসবুক পেজ এ দেখলাম ' এই একটি রোযাই (অর্থাৎ শবে বরাতের রোযা) হতে পারে আপনার জাহান্নামে যাওয়ার কারন" 
(ইন্না লিল্লাহি ওয়া ইন্না ইলাইহি রজি'উন) 
আল্লাহ আমাদেরকে যাবতীয় গুলু থেকে বেচে থাকার তাওফিক দিন।
Reply
12
May 9 at 7:29pm
Mustafa Zuhair ধন্যবাদ Dr-Shaykh Abid ভাই। আপনার 'approach' এর ব্যপারটায় আমি পুরাপুরি এক-মত। যে কোন ব্যপারে বাড়াবাড়ি অবশ্যই avoid করা উচিত, specially when its a scholary discussion, and none of us are such. তবে একটা প্রশ্ন আমার মধ্য রয়ে যায়, আর তা হোল, এতো significant একটা রাতের ব্যপারে Quran এ কেন কোন reference পাওয়া যায় না? the reference that are provided in discussions are related to night of Qadr, according to consensus. And also why not on mainstream Hadiths? (any reference from Bukhari / Muslim)? The above article refers to great scholars and their book, so i totally agree that the disagreement, if any, should be with that level of acceptance - so i do agree that brandishing it as "bidaa' might be extreme - but does it actually carry the values and virtues that it is acclaimed with? if so, why isn't there a recorded history of Sahaba practicing them? why its referred to in books and articles, which in turn refer to generation(s) after the prophet (SAW)?
LikeShow more reactions
Reply
1
Yesterday at 5:52am
Dr-Shaykh Abid Good question, here the point is does Qur'an speak about every virtuous time? So if not having a Qur'anic reference is the only thing? 
what about the fasting of 3 days aiiam e bidh? what about a time when dua is accepted in Friday? what about eid ul 
fitr? what about dua during rain? or fasting Monday n Thursday due to their specific fadhail? does Quran speak about these? or do u disregard it's values because it's not mentioned in the Qur'an categorically?? and people find out sahih hadith even from the farthest hadith books when it is in their favour! & now u say mainstream hadith books is only bukhari & muslim? 
15 th of shaban is mentioned in the books of sunan, like sunan at tirmidhi & ibn majah & they are mainstream books! amongst 6 books!! as ibn taimiyyah pointed out at the beginning of his discussion 
another fine logic people (salafi brothers) use is where did the companions acted on this?? 
Only if they used this principle in thousand other cases!! name me 5 companions who fasted on Monday & Thursday, if I ask? or name the companions who made dua during rain? did they act on this hadith? but it doesn't work like that when it comes to personal worships! (surely they wont do potka/baji or halua like us for shobe borat of course..lol)
Every other time salafi brothers jump up that follow sahih hadith no matter who acted on it or not! but never they ever try to find did the companions or salaf acted on it or not, or who did or who didn't, but why now??? (and if the ahadith are sahih, then did the companions act on this hadith is invalid, cuz they narrated it..) there is detailed discussion by ibn rajab in his lata'if al ma'arif, on which he draws his own conclusions too..
You see that a large group of salaf did consider the ahaadith of 15 th shaban to be authentic as a whole , because they got it by generation & scholars acted on it.. even imam shafeyi wrote about it in his al um! they were not less righteous than 'us' that they will only depend on israyeliat!! as if the tabeyun didnt understand the dalil or didnt know the deen!! & suddenly after so many years we know everything! look, I'm back to mmy point, no matter which one u follow or think to be correct, or of stronger evidence, it's upto u, but please don't disparage others and tolerance is what we need while approaching people differing with us in fiqh and fadha'il

Comments